موشن گرافیست کیست و چه وظایفی دارد؟

موشن گرافیک ترکیبی از هنر طراحی گرافیک، متحرک‌سازی و علم استفاده از عناصر طراحی است که در انتها با موسیقی و جلوه‌های صوتی مرتبط تکمیل می‌شود.  اگر برای شما این سوال پیش آمده که چگونه انواع جلوه‌های ویژه، عناصر متحرک و طراحی شده با موزیک و جلوه‌های صوتی مرتبط در کنار هم قرار می‌گیرند و سبب خلق آثار هنری زیبا می‌شوند؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که این کار توسط افراد کارشناسان موشن‌گرافیک یا موشن گرافیست انجام می‌شود. برای بهره‌مندی از مزایای موشن گرافیک به طراح موشن گرافیک حرفه‌ای و متخصص نیاز خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با این حرفه‌ی جذاب بیشتر آشنا کنیم و به شما بگوییم یک متخصص موشن گرافیست چه وظایفی دارد. پس برای آشنایی با این رشته و حرفه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف حرفه موشن گرافیست

به کسی که با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف به عناصر گرافیکی جان می‌بخشد، موشن گرافیست گویند. در معنای تحت الفظی، کارشناس موشن گرافیک کسی است که گرافیک‌های متحرک (Motion) خلق می‌کند. امروزه ابزارها و نرم‌افزارهای گوناگونی از مبتدی تا پیشرفته در اختیار یک موشن گرافیست قرار دارد که در خلق آثار نمایشی بسیار زیبا و حرفه‌ای کمک می‌کند.

نتیجه کار موشن گرافیست‌ها در طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها مانند برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، تبلیغات و محتوای وب و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طی سال‌های اخیر این حوزه به لطف پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی پیدا کرده و سطح کیفیت آنها بسیار افزایش یافته است.

وظایف عملیاتی یک متخصص موشن گرافیک

وظیفه‌ی اصلی یک موشن گرافیک خلق تصاویر متحرک و صداگذاری روی آنها است. با توجه به این توضیح باید بگوییم که مسئولیت‌ها و وظایف عملیاتی موشن گرافیست این است که:

  • برای تصاویر گرافیکی جذابی برای محتواهای متنی و پیام‌های مشخص طراحی کند.
  • پوستر طراحی کند و تصویرسازی انجام دهید.
  • تیزرهای موشن گرافیک از ایده و استوری بورد تا انتها را تولید کند.
  • برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز شرکت‌ها بنر، شخصیت، اسلایدر و … طراحی کند.
  • محتوای بصری نظیر بنر، عکس، گیف و … طراحی و تولید کند.
  • بخش ویژوال کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ‌ را طراحی و ادیت کند.
  • گیف‌های کوتاه برای صفحات مختلف وب‌سایت طراحی کند.
  • فایل‌های صوتی و ویدیویی مختلف را ویرایش کند.
  • موشن گرافیک و ویدئوهای کوتاه برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی را تولید و ویرایش کند.
  • نظارت، پیگیری و برنامه‌ریزی انتشار محتوای بصری در شبکه‌های اجتماعی و جست‌وجوی تصاویر و محتوای بصری متناسب با متن جهت انتشار در شبکه‌های اجتماعی را انجام دهد.
  • با نرم‌افزارهای کامپیوتری انیمیشن طراحی کند.
  • اهداف پروژه را به روش‌های هنری و به کارگیری خلاقیت تهیه و طراحی کند.
  • به انتخاب صدا و رنگ‌ها و تدوین انیمیشن کمک کند.
  • افکت‌های مورد نیاز به عناصر فیزیکی اضافه کند و یک بخش متحرک گرافیکی ایجاد نماید.
  • در کنار ویراستاران مشکلات فنی و مشکلات مربوط به طراحی را رفع کند.
  • ویرایش فیلم‌های خام ویدئویی را ویرایش کند و برای بهبود موشن گرافیک جلوه‌ها و عناصری به آنها اضافه کند.

طراح موشن گرافیک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

یک موشن گرافیست که به نام طراح موشن گرافیک نیز معرفی می‌شود، آثار هنری را برای تلویزیون، وب سایت و یا فیلم‌ها طراحی و خلق می‌کند. این آثار شامل تریلر فیلم‌ها، کلیپ‌ها، تبلیغات تجاری، سکانس‌های عنوان و … می‌باشد. یک کارشناس موشن گرافیک برای ایجاد زندگی و احساس در طراحی خود از جلوه‌های بصری، انیمیشن و سایر تکنیک‌های فیلمسازی استفاده می‌کند. این بدان معناست که گرافیکی را طراحی می‌کند که در حال حرکت می‌باشد.

موشن گرافیست با ایجاد جلوه‌های بصری زنده و متحرک‌سازی گرافیک باعث بهبود و ارتقای سطح انواع ویدیوها می‌شود. امروزه استفاده از محتوای ویدیویی به صورت آنلاین بسیار گسترش یافته و در نتیجه یک موشن گرافیست می‌تواند در هر پلتفرمی کار کند. در این بخش کارهایی که یک طراح موشن انجام می‌دهد را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

استفاده از مهارت‌های هنری و خلاقانه برای خلق آثار هنری

به طور معمول یک موشن گرافیست باید دارای طرح اولیه قوی یا مهارت‌های طراحی گرافیک خلاقانه باشد و همیشه بروز گردد و اطلاعت خود را در حوزه طراحی موشن گرافیک آپدیت کند، همچنین باید مهارت‌های روز دنیا را بیاموزد. یکی از مهارت‌های لازم برای یک موشن گرافیست ایده‌پردازی و درک مفهوم است. همچنین فرد باید توانایی ایجاد چند نسخه از طرح یا انیمیشن اولیه را داشته باشد و تا زمان رسیدن به نسخه نهایی به طور مرتب آن را ویرایش کند.

همکاری نزدیک با تیم‌های خلاق و مشتریان

در تمامی مراحل ساخت پروژه، بویژه در صنعت فیلم‌سازی از پروسه خلاقیت و ایده‌پردازی تا استوری‌بورد و ویرایش نهایی و همچنین برای نیازهای وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل وجود طراح موشن گرافیک ضروری می‌باشد. درکنار توانایی خلاقانه، یک موشن گرافیست باید مهارت‌ها و توانایی‌های بین فردی قوی نیز داشته باشد. همچنین باید توانایی کار تیمی و رعایت برنامه‌های زمانی دارای محدودیت را داشته باشد. لازم به ذکر است که یک موشن گرافیست باید بداند که نیازهای پروژه هرلحظه ممکن است تغییر کند و باید بتواند این تغییرات را اعمال کند.

تعامل طراح موشن گرافیک با طراح گرافیک

طراح گرافیک، استوری و داستان‌های هنری، گرافیکی و تصویری را برای طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها تهیه و تولید می‌کند. اما، موشن گرافیک زیرمجموعه یا شاخه‌ای از طراحی گرافیکی است که با استفاده از انیمیشن به گرافیک تحرک می‌دهد و آن ها را زنده می‌کند. طراح موشن گرافیک و طراح گرافیک هر دو بسیار خلاق و هنرمند هستند. اما در اینجا است که تفاوت گرافیست و موشن گرافیست آشکار می‌شود. طراح گرافیک ممکنه مهارت‌های خلاقانه برجسته‌ای داشته باشد، اما روی انیمیشن کار نمی‌کند. در حالیکه طراح موشن باید بتواند از انیمیشن دو بُعدی به عنوان قسمتی از کار خودش استفاده کند تا تصاویر را متحرک کند. تعامل این دو شخص می‌تواند خروجی کار را جذاب‌تر و حرفه‌ای تر کند.

مراحل فنی که موشن گرافیست باید قبل از شروع پروژه رعایت کند؟

پروژه‌های عالی طراحی، به صورت تولید به صرف تهیه و ایجاد نمی‌شوند! این بدان معناست که ساخت یک انیمیشن یا موشن گرافیک به طور مستقیم از ذهن طراح به نرم‌افزارهای تولید آن منتقل نمی‌شود. برای فرآیند پیش تولید، مراحلی وجود دارد. با رعایت موارد زیر، به عنوان یک موشن گرافیست در طول تولید یک پروژه کمتر به مشکل بر خواهید خورد:

برای برنامه‌ریزی مسیر بصری یک تابلوی حالت ایجاد کند!

اولین و حیاتی‌ترین مرحله که برای موشن گرافیست در روند طراحی وجود دارد، Mood-Board یا تابلوی حالت است. مود بورد یک کلاژ (Collage) از رنگ‌ها، تصاویر، ویدئوها و فونت‌ها در قالب یک تابلو است و برای اینکه مسیر فعالیت بصری ما از ابتدا واضح باشد، ایجاد می‌شود. تابلوی حالت تقریبا چیزی شبیه به تابلوی آرزوها یا تابلوی کائنات است.

از فریم‌های دارای استایل برای ظاهر نهایی استفاده کند!

منظور از این مرحله این است که موشن گرافیست می‌تواند ظاهر نهایی یک انیمیشن را به مشتریان یا تیم منتقل کند تا همه از مسیر توسعه کار مطلع شوند. این کار باید توسط طراح موشن گرافیک قبل از شروع انیمیشن انجام شود و تایید نهایی دریافت گردد، زیرا تغییر مسیر بعد از شروع کار خیلی دشوار می‌شود.

استوری بورد ایجاد کند!

بخش اساسی پروسه طراحی متحرک، استوری بورد (Storyboard) است. در این بخش است که موشن گرافیست می‌تواند فاز نهایی را به صورت روایت بصری انتقال دهد. شات‌ها، ترکیب بندی‌ها، انتخاب زاویه و تحرکات برای پیشرفت پروژه از طریق استوری‌بورد به شما نمایش داده می‌شود.

انیمیشن نهایی را ایجاد کند!

در آخر به این بخش می‌رسیم که چگونه می‌توان از استوری‌بوردها به سمت طراحی متحرک واقعی و انیمیشن برویم. در این قسمت است که موشن گرافیست باید تمام مراحل پیش تولید را برای ساخت نسخه نهایی انیمیشن در کنار هم جمع کند.

نرم‌افزارهای لازم برای طراح موشن گرافیک

تا به اینجای مقاله وظایف عملیاتی، کارها و مراحل کار یک طراح موشن گرافیک را معرفی کردیم و به جزییات آن پرداختیم. در این بخش وقت آن رسیده است که ابزار و نرم‌افزارهای مورد نیاز طراح را برای خلق تصاویر و ویدیوهای جذاب و چشم‌نواز معرفی کنیم:

  • یونیتی (Unity)
  • فتوشاپ (Adobe Photoshop)
  • افترافکت (Adobe After Effect)
  • سینما 4D
  • اپل موشن (Apple Motion) برای سیستم عامل مک
  • مایا (Maya)
  • Mocha AE
  • Nuke

پایه تمام نرم‌افزارها برای طراحی فتوشاپ است و همه موشن گرافیست‌ها باید به این ابزار مسلط باشند. معروف‌ترین ابزار برای طراحان گرافیک افترافکت است. چنانچه قصد یادگیری این نرم‌افزار را دارید به شما شرکت در دوره صفر تا صد افترافکت استودیو میم را پیشنهاد می‌کنیم.  برای ویرایش حرفه‌ای می‌توانید در کنار افترافکت از نرم‌افزار پریمیر (Premiere) استفاده کنید، زیرا این دو ابزار مکمل یکدیگر هستند. بعد از این ابزارها با توجه به سطح پروژه و موشنی که قرار است طراحی کنید، سایر نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر که در بالا لیست شده، می‌توانند به شما کمک کنند.

درک اولیه از این نرم‌افزارها ضروری است، اما به گفته‌ی دن ماورر “داشتن طرز فکر خلاقانه، ارزشمندتر از این است که صرفاً یک شخص اتومات باشید که کار با برنامه‌های مختلف را بلد است. در نتیجه کافیست دارای طرز فکر یا مایندست Mindset خلاقانه باشید. سعی کنید در این شغل با ابزار تجارت آشنا شوید و به برقراری ارتباط با سایر طراحان و هنرمندان علاقه‌مند باشید.

چشم‌انداز کاری و بازار کار موشن گرافیست

این روزها به دلیل امکان پخش ویدیو که شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام، یوتیوب و … در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، برندهای بزرگ و کوچک روز به روز بیشتر به تولید محتوای ویدئویی روی می‌آورند و این موضوع موجب رایج شدن بازار کار موشن گرافیست شده است.

در ایران نیز در چند سال اخیر شاهد رشد محبوبیت ویدیو در میان کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم، از این رو تقاضا برای موشن گرافیک جهت خلف ویدیوهای خلاقانه رشد روز افزونی داشته است. به گونه‌ای که فرصت‌های شغلی مناسبی برای متخصصین این رشته فراهم شده است. زیرا همانطور که در طول این ماقله صحبت کردیم برای ساخت و تولید یک موشن گرافیک زیبا و بامفهوم نیاز به ایده پردازی، طراحی، انیمیت کردن، انتخاب مناسب رنگ‌ها، تدوین حرفه‌ای و … می‌باشد که تمامی این وظایف به عهده موشن گرافیست‌ها است. در نتیجه می‌توان موشن گرافیک را به عنوان یک حرفه و منبع درآمد مناسب و مهم به حساب آورد.

جمع‌بندی

در طول این مقاله به بررسی وظایف موشن گرافیست و مراحل کار تولید کننده موشن گرافیک پرداختیم. در انتها موقعیت این شغل جذاب و خالاقانه در ایران و جهان را بررسی کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب بتوانید مسیر شغلی خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید و در این مسیر موفق باشید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

سوال شما توسط کارشناسان استودیو میم پاسخ داده خواهد شد

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “موشن گرافیست کیست و چه وظایفی دارد؟”
درباره استودیومیم

تیم استودیومیم و تدوینگرشو با هدف گسترش دانش و هنر تدوین فیلم با پریمیر و درآمدزایی تدوینگران از سال 1392 مشغول به فعالیت شده. اکنون با برگزاری دوره های آموزش تدوین فیلم و دوره پریمیر و دوره افترافکت و سمینارهای کشوری در حوزه تدوین به فعالیت خود ادامه می دهد.

اطلاعات تماس