نقد فیلم متری شیش و نیم اثر سعید روستایی

در این مقاله از استدیومگ با نقد فیلم متری شیش و نیم با ما همراه باشید. متری شش و نیم با بودجه سنگینی تولید شده و فروش ۲۷٬۶۹۶٬۲۴۹٬۰۰۰ تومانی داشته است. تیم بازیگری فیلم متشکل از بازیگران معروف روز سینمای ایران همچون نوید محمدزاده و پیمان معادی بوده و یک اثر در ژانر پلیسی – اجتماعی پیرامون موضوع مواد مخدر و دلالان به شمار می آید.  آیا متری شیش و نیم ارزش این همه تمجید از سوی مخاطب و یا منتقد را دارد؟

متری شیش و نیم

فقدان شخصیت پردازی در نقد فیلم متری شیش و نیم

یک پلیس به ظاهر قهرمان و محافظ کار (که البته می گویند “واقعی“است!) با بازی درجه چند پیمان معادی که با متلک ها و دیالوگ های مضحک خود به مخاطب معرفی می شود و آنقدر این متلک ها زیاد شده که به فیلم ضربه میزند و فیلمساز ابداً نمیتواند شخصیت خلق کند و معادی در حد یک تیپ باقی می ماند. همکاران پیمان معادی که حتی در کنار او تبدیل به تیپ هم نمی شوند .آنها از کجا آمده اند وچه شخصیتی از آنها به ما معرفی می شود ؟
بهتر است در نقد فیلم متری شیش و نیم بگوییم پردازش شخصیتی به طور کل درکار نیست.


نقد فیلم دارکوب – بهروز شعیبی (1396)

نقد فیلم متری شیش و نیم

سقوط متری شیش و نیم

از اکشن دم دستی یا مانور های مصنوعی پلیس و یا کارگردان که حتی دوربینش را هم نمی شناسد نیز در نقد فیلم متری شیش و نیم بگذریم، می رسیم به نیمه بعدی فیلم که متعلّق به نوید محمدزاده است. قاچاقچی که ما از ابتدا باید از او متنفر می شدیم. نامزدی که در گذشته داشته (با بازی پریناز ایزدیار، بدون شخصیت پردازی ، بدون پرداخت و هیچ حس تیپیکالی) چندین دقیقه ناله و زاری می کند و نوید محمدزاده را لو می دهد و از فیلم محو می شود!

شیشه فروش موردعلاقه مخاطب(!) با بازی نه چندان خوب نوید محمد زاده ( تکراری و البتّه کنترل نشده) برای خودش نظام سیاسی دولت را نقد می کند. امّا فاجعه برای من از آنجا رقم می خورد که دوربین فیلمساز با او سمپات است و طرفدار وی ( زوایای لو اَنگل دوربین را به خاطر آورید)؛ و شعار های نوید محمد زاده را توجیه میکند.” من برای خانواده ام دست به فروش مواد مخدر و شیشه فروشی زده ام.”(!)

خدای من این دیگر باورنکردنی است که برای خانواده ات ، یک ملّت را بدبخت کنی و فیلمساز نیز حق را به تو بدهد! و در نهایت فرهاد اصلانی که معلوم نیست چگونه قاضی است؟ نه جدیت دارد و نه می تواند اندازه شخصیت های اصلی شعار بدهد و جُک تعریف کند تا مخاطب را بخنداند. کارگردان نه می تواند قصه بگوید، نه دوربینش را کنترل کند و نه آن جامپ کات ها و شکستن خط فرضی چپ و راستش در تدوین کمکی به او می کنند تا اثر متوسطی خلق کند.

دقیقاً راجع به کدام شخصیتِ پرداخت شده فیلم صحبت می کنید؟!

امتیاز نگارنده در نقد فیلم متری شیش و نیم (نیما کمالی):
0.5/5

پاسخگوی سوالات شما هستیم

سوال شما توسط کارشناسان استودیو میم پاسخ داده خواهد شد

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقد فیلم متری شیش و نیم اثر سعید روستایی”
درباره استودیومیم

تیم استودیومیم و تدوینگرشو با هدف گسترش دانش و هنر تدوین فیلم با پریمیر و درآمدزایی تدوینگران از سال 1392 مشغول به فعالیت شده. اکنون با برگزاری دوره های آموزش تدوین فیلم و دوره پریمیر و دوره افترافکت و سمینارهای کشوری در حوزه تدوین به فعالیت خود ادامه می دهد.

اطلاعات تماس