10 مهارت طراح موشن گرافیک که باید بدانید!

امروزه موشن گرافیک به طور گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای زیادی در فیلم، تلویزیون، تیزرهای تبلیغاتی و بسایری از موارد دیگر دارد. به فردی که موشن گرافیک خلق می‌کند و در این حوزه فعالیت دارد، موشن گرافیست گویند. برای کسب درآمد در این شغل و ورود به آن به مهارت‌های فردی، عملی و خلاقیت هنری نیازمند هستید. هیچ تفاوتی بین یک طراح مبتدی و حرفه‌ای وجود ندارد، چراکه مهارت طراح موشن گرافیک به او این امکان را می‌دهد تا در بازار داغ و پرونق این حرفه، سود بیشتری بدست آورد و بتواند در رسانه‌ها و مجموعه‌های متفاوت مشغول به کار شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم 10 تا از اصلی‌ترین مهارت طراح موشن گرافیک را که هر گرافیست باید آنها را کسب کند، معرفی کنیم. مطالعه این مقاله به شما در ارتقای سطح کاری در این حرفه کمک می‌کند. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

معرفی ضروری‌ترین مهارت طراح موشن گرافیک

شاید هنگام مشاهده مهارت طراح موشن گرافیک که در این بخش معرفی می‌کنیم، در ابتدا تصور کنید که این مهارتها پیش پا افتاده و بی اهمیت هستند. اما باید به شما بگوییم که تصور شما کاملا اشتباه است و حین کار به اهمیت تمامی این مهارت‌ها پی خواهید برد و هنگام طراحی و تولید موشن گرافیک خواهید دید که به تک تک این مهارت‌ها نیاز دارید. همانطور که می‌دانید موشن گرافیک، به وسیله‌ی انیمیشن به المان‌های مختلف جان می‌بخشد و آنها را به حرکت در می‌آورد. در نتیجه کسب دانش در زمینه طراحی گرافیک به شما کمک می‌کند تا کار طراحی حرکت را بهتر انجام دهید.

قطعا اگر در استودیوی تولید موشن گرافیک مشغول به کار شوید، به این موضوع پی خواهید برد که بخش زیادی از وظیفه شما گرفتن عناصر مجازی از یک طرح گرافیکی و ایجاد یک قطعه متحرک گرافیکی خواهد بود. به همین دلیل داشتن مهارت‌های طراحی گرافیک اهمیت بالایی دارد.

1- آشنایی کامل با نرم‌افزارهای طراحی

همانطور که می‌دانید نرم‌افزارهای متعددی برای انجام پروژه‌های موشن گرافی وجود دارد. هر یک از این ابزارها معایب و مزایای مخصوص به خودشان را دارند و برای انجام پروژه خاصی مفید هستند. یک مهارت طراح موشن گرافیک این است که حداقل به کار با یکی از این نرم‌افزارها مسلط باشد و بتواند به صورت حرفه‌ای با آن کار کند. با توجه به نوع نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید، آموزش آن می‌تواند به مدت زمان یا پیش زمینه‌های خاصی نیاز داشته باشند.

امروزه در دنیای اینترنت و آموزشگاه‌های مختلف، کلاس‌های آموزشی بسیار خوبی برای انواع نرم‌افزارها وجود دارد که برنامه‌های این حوزه از این موضوع مستثنی نیستند. شما می‌توانید در بین آنها یکی را انتخاب و در آنها شرکت کنید. میزان کیفیت آموزش در این کلاس‌ها تاثیر مستقیم بر مهارت‌های شما و میزان یادگیریتان خواهد داشت. همچنین می‌توانید با شرکت در دوره‌های مجازی موجود در اینترنت به بهترین کیفیت کار با اصلی‌ترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک را یاد بگیرید. برخی از مهم‌ترین پرکاربردترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک عبارتند از:

  • فاینال کات (Final Cut Pro)
  • پریمیر پرو (Premiere Pro)
  • Cinema 4D
  • افترافکت (After Effects)
  • فتوشاپ (Photoshop)
  • فلش (Flash)
  • و …

2- مهارت‌ طراح موشن گرافیک در زمینه هنر سنتی

در طی مراحل طراحی، داشتن دانش کافی از هنر سنتی بسیار کارآمد است. این دانش به شما بهترین راه را برای برقراری ارتباط بین طراحی حرکتی خود و مخاطب ارائه می‌دهد. بیشتر مواقع در موشن گرافیک ترسیم یک طرح که در ذهن شما قرار دارد بر روی کاغذ به روش سنتی، بسیار آسان‌تر از خلق آن در رایانه است. این توانایی به شما در خلق سریعتر طرح‌ها کمک می‌کند. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که ایده‌های مختلفی تصور و خلق کنید و در آخر سرعت کار خود را افزایش دهید.

3- درک درست تولید کننده موشن گرافیک از انیمیشن

در این حرفه به عنوان یک موشن گرافیست، باید توانایی زنده کردن عناصر دو بعدی از طریق حرکت را داشته باشید. برای انجام این کار، انیمیشن به کمک شما می‌آید و باید از آن استفاده کنید. در حرکت گرافیکی، انیمیشن فراتر از تنظیم چند فریم کلیدی است. آشنایی و درک درست از اصول انیمیشن برای یک انیماتورِ شخصیت اهمیت دارد، درک این اصول برای تولید کننده موشن گرافیک نیز از اهمیت یکسانی برخوردار است.  شما باید بدانید سادگی طراحی کجا به درد شما می‌خورد، در کجا لازم است اغراق کنید و یا اینکه چه نوع زمان‌بندی بهترین عملکرد را دارد. به این نکته توجه کنید که حتی اگر بهترین طراحی را داشته باشید، اما از انیمیشن خوبی استفاده نکنید، می‌تواند طراحی موشن گرافیک توسط شما را مختل کند.

4- آشنایی با مهارت‌های طراحی سه بعدی (۳D_Design)

در سال‌های اخیر عناصر سه بعدی به موشن گرافیک راه یافته‌اند و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان یک گرافیست با تسلط بر این مهارت می‌توانید در زمینه‌هایی مانند مقدمه‌ای برای یک نمایش تلویزیونی، تبلیغاتی، یک آرم سه بعدی و موارد دیگر فعالیت کنید. در حقیقت اگر قصد دارید با صنعت در حال پیشرفت موشن گرافیک همراه باشید باید این مهارت را به خوبی کسب کنید.

در زمینه طراحی سه بعدی نرم‌افزارهای متعددی وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. این شما هستید که برای یادگیری یکی از این برنامه‌ها تصمیم بگیرید و وقت بگذارید. شما نباید کار خود را به طراحی دو بعدی محدود کنید. اگر دانش خود را هم در طراحی 2 بعدی و هم 3 بعدی افزایش دهید، فرصت‌های شغلی بیشتری خواهید داشت.

5- شناخت و آشنایی با تایپوگرافی مهارت منحصربه فرد طراح موشن گرافیک

تایپوگرافی در موشن گرافیک کاربرد زیادی دارد. از این رو به عنوان یک مهارت طراح موشن گرافیک باید درک کاملی از تایپوگرافی داشته باشید. در نتیجه لازم است به خوبی بدانید که:

  • چه ویژگی‌های مجازی یک نوع متن را تشکیل می‌دهد،
  • چه تعریف‌هایی را برای طراحی فراهم می‌کند،
  • آسان‌ترین چیز برای مخاطب جهت خواندن چیست؟
  • چه حروف چاپی می‌توانند موشن گرافیک شما را به سطح سه بعدی برساند.

6- داشتن تفکر خلاقانه یک مهارت طراح موشن گرافیک

ششمین مهارت طراح موشن گرافیک داشتن تفکر خلاقانه است. همانطور که گفتیم وظیفه یک موشن گرافیست جان بخشی به یک عنصر گرافیکی است. همچنین انتخاب بهترین راه برای زنده کردن این گرافیک‌ها برعهده شما می‌باشد. ممکن است با اطلاعات کمی از مخاطب کارتان را شروع کنید و ایده روشنی نداشته باشید. اینجاست که خلاقیت کارساز می‌شود. به این ترتیب با بکارگیری خلاقیت می‌توانید یک ایده ساده را به یک موشن گرافیک پیچیده و جذاب تبدیل کنید.

7- مهارت طراح موشن گرافیک در درک نظریه رنگ‌ها

هرگاه سخن از هنر می‌شود، ناخودآگاه مسئله رنگ در ذهن ما بوجود می‌آید. موشن گرافیک هم یک کار هنری و هم مرتبط با انیمیشن است. در نتیجه در اکثر موشن گرافیک‌ها از رنگ استفاده می‌شود. با تمام این توضیحات یک موشن گرافیست باید درک کاملی از تئوری رنگ و حالات و احساسات مختلف که رنگ‌ها به مخاطب منتقل می‌کنند، داشته باشد. برای مثال، اگر درحال کار برروی پروژه‌ای با موضوع پاییز هستید، نباید از رنگهای آبی، خاکستری و سفید که القا کننده حس زمستان است، استفاده کرد.

8- ارتباط بین فردی قوی

با وجود اینکه این مهارت خیلی مرتبط با مهارت طراح موشن گرافیک نیست، اما به همان مقدار در این حوزه مهم است. شروع شناخت و فعالیت شما به عنوان موشن گرافیست، در برقراری ارتباط خلاصه می‌شود. این روابط ممکن است با مشتری یا با مدیر است. یک مهارت طراح موشن گرافیک توانایی بیان روشن و واضح ایده‌های خود به مشتری یا کارفرما می‌باشد. معمولا مشتری‌های شما طراح نیستند و علم کمتری در این مورد دارند، در نتیجه این شما هستید که باید از طریقی با او ارتباط برقرار کنید که واضح و قابل درک باشد.

9- مهارت‌های فنی کار با کامپیوتر

توانایی فنی کار با کامپیوتر  از دیگر مهارت طراح موشن گرافیک است. امروزه موشن گرافیک توسط کامپیوتر عملی می‌شود، در نتیجه مهارت فنی شما در حوزه کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا باید بتوانید خود را با محصولات، سرورها و سیستم‌های جدید وفق دهید. سرورهای مجازی، برنامه‌ها و سیستم‌ عامل‌های متعددی وجود دارد که یک موشن گرافیست باید برای پیشرفت و موفقیت در این صنعت به آنها تسلط داشته باشد.

10- داشتن اصالت و سبک منحصر به فرد

به عنوان یک موشن گرافیست و فعالیت در سطح عادی، به آسانی می‌توان از الگو و روندها پیروی و تقلید کرد. بکارگیری یک سبک ویژه برای یک موشن گرافیست به عنوان امضای وی به شمار می‌رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. هر طراح موشن گرافیک باید سبک خاص خود را داشته باشد. البته دستیابی به این سبک می‌تواند مدت زمان زیادی طول بکشد، اما شدنی است. برای درک بهتر این موضوع به کارهای تیم برتون (Tim Burton) توجه کنید، که بسیار خاص و منحصر به فرد می‌باشد.

سخن پایانی

با استفاده از ابزار و 10 مهارت‌ طراح موشن گرافیک که در این مقاله به آنها اشاره شد به سادگی می‌توایند به عنوان یک موشن گرافیست حرفه‌ای و سطح بالا شناخته شوید و در این زمینه فعالیت کنید. اگر استعدادهای لازم را دارید و می‌خواهید وارد بخش طراحی شده و یک موشن گرافیست حرفه‌ای شوید، باید آموزش‌های لازم را دریافت کنید. بدون شک می‌دانید که یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی انیمیشن و طراحی موشن گرافیک، نرم‌افزار افترافکت است و قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. با تهیه دوره آموزشی صفر تا صد افترافکت می‌توانید اطلاعات کاملی در ارتباط با نحوه کار با این نرم‌افزار کسب کنید و در پایان دوره قادر خواهید بود مهارت‌هایی که در این دوره کسب کرده‌اید به کسب درآمد برسید و پروژه بگیرید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

سوال شما توسط کارشناسان استودیو میم پاسخ داده خواهد شد

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “10 مهارت طراح موشن گرافیک که باید بدانید!”
درباره استودیومیم

تیم استودیومیم و تدوینگرشو با هدف گسترش دانش و هنر تدوین فیلم با پریمیر و درآمدزایی تدوینگران از سال 1392 مشغول به فعالیت شده. اکنون با برگزاری دوره های آموزش تدوین فیلم و دوره پریمیر و دوره افترافکت و سمینارهای کشوری در حوزه تدوین به فعالیت خود ادامه می دهد.

اطلاعات تماس